Eihän mulla mitään kirjoitettavaa oikeastaan ole, huvitti vain laittaa tuo otsikko. Hutera viittaus hienoihin elokuvalistoihin, joita ainakin Kemppinen ja Sedis tälläsivät blogeihinsa hiljattain.
Mietin vaihtoehtolistaa sellaisista hölökohtaisista elokuvasuosikeista, joille antaisin viisi tai neljä täppää viidestä, vaikka konsensus tuntuu jättävän ne sivuun huipulta ehkä parin kolmen pinnan paikkeille. Sitten iski työstressi, enkä päässyt puusta pitkään. On vain mielenkiintoinen ilmiö, miten elokuvakulttuuri on ilmeisesti niin kanonisoitu, että moni on opiskellut mistä hieno lista koostuu.
Tällä en suurin surminkaan viittaa yllämainittuihin asiantuntijoihin, joiden listojen uskon olevan täyttä asiaa. Enemmän itseäni epäilisin, jos ryhtyisin vastaavaa tekemään. Sama epäluulo minulla kohdistuu kirjojen ja rockin ylistettyihin suurteoksiin, koska en osaisi varmaan omille listoille huolia esimerkiksi Sinuhea tai Sgt. Pepperiä. Enkä elokuviin Kellopeli Appelsiinia, jonka katsominen on ollut minulle aina tuskaista eikä edes katarttisella tavalla. Toisaalta usein jalustalta alas pommitettu Citizen Kane on minusta oikeasti mahtavan komea elokuva – harva teos olisi kestänyt kanonisoinnin yhtä hyvin.
Katson vielä, josko myöhemmin saisin listan kautta esitettyä mitä varsinaisesti tarkoitan, sillä en ollenkaan yritä esittää suurta oivaltajaa, joka paheksuu yleisiä mielipiteitä, vaan innostuin ajatuksesta kokoilla jyrkän subjektiivista, elämyspohjaista listaa, koska kovimmat jutut ovat olleet minulle juuri elämyksiä pikemmin kuin analyysiä siitä, mikä on erityisen taitavaa tai yleispätevää tai omaperäistä. Harmi kun en kuullut radio-ohjelmaa, johon Kemppinen-blogin lista liittyi, mutta ehkä löydän sen Ylen podcasteista.
* * * * *
PALUU KIRJAVISAILUUN
Piti kokeilla täällä toisen kerran, eksyykö lukijoita miettimään kirjantunnistusta. Alla olisi ote trilleriklassikosta vuosikymmenten takaa, mutta kuka kirjailija ja mikä teos?
" Liz viihtyi loistavasti Leipzigissä. Eleetön yksinkertaisuus miellytti häntä – se antoi hänelle lohdullisen kuvan uhrautuvaisuudesta. Hän asui synkässä ja köyhässä pienessä talossa, ruoka oli kehnoa ja suurin osa piti säästää lapsille. He puhuivat politiikkaa joka aterialla, hän ja rouva Ebert, joka oli Leipzig-Hohengrünin Wardin osaston sihteeri, pieni ja harmaa hiiri jonka aviomies oli sepelimyllyn johtajana kaupungin laidalla. Kuin eläisi uskonnollisessa yhteisössä, ajatteli Liz; luostarissa tai kibbutsissa tai jossakin sellaisessa. Maailma oli kauniimpi katsella, kun vatsa oli tyhjänä. Liz oli aikoinaan oppinut tädiltään hieman saksaa, ja hän hämmästyi huomatessaan, miten nopeasti hän oppi tulemaan sillä toimeen. Hän kokeili sitä aluksi lapsiin, ja nämä virnistelivät ja auttoivat häntä. Heti hänen tultuaan he suhtautuivat häneen merkillisesti, aivan kuin hän olisi ollut joku harvinainen ja arvokas ilmestys; kolmantena päivänä yksi heistä rohkaisi mielensä ja kysyi, oliko hän tuonut yhtään suklaata 'sieltä'. Liz ei ollut tullut edes ajatelleeksi sitä ja häntä hävetti. Sen jälkeen lapset näyttivät unohtavan hänet kokonaan."
Laitan vastauksen noin viikon päästä tuonne kommentteihin, sitä ennen ei heru edes kiristämällä, maanittelemalla, uhkailulla tai lahjuksilla. Houkuttelee ajatus, että valikoisi nimenomaan tuolta dekkari-, trilleri-, rikos- ja agenttiosastolta näytteitä jatkossakin.
18.11.2008
Pakan sekoitus (About de Shuffle, FIN 2008)
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
10 kommenttia:
Hmm, voisi vaikka laatia listan niista leffoista joille on antanut IMDb:ssa 8 pistetta, sellaisia etta eivat ole huippuja mutta perushyvaa kamaa. Pikasilmayksella onnistuisin jarkyttamaan kaunosieluja, kun samalle viivalle asettuisivat M ja Charlien enkelit...
Yksi leffalista joka on kaynyt mielessa on myos ne ei-niin-legendaariset nayttelijat jotka tekevat mista tahansa leffasta heti paremman. Christopher Lee, Peter Lorre, Thelma Ritter, Eugene Pallette...
Allekirjoittanut suhtautuu aina hienoisella epailyksella kanonisoituihin leffoihin, vaikka yleensa ne kanonisoidut leffat, kirjat, musiikki jne. on yleensa ainakin tutustumisen arvoista ja osa on todellakin maineensa arvoinen. Mutta aina niita muitakin loytyy (joskus aiemmin taisin kirjoittaakin siita etta Kubrick on minulle vakaan vieras ohjaaja, sellainen jonka taitoa en kiista mutta jonka leffoista en juurikaan pida).
Oh, shit - tiedän.... tulee ihan kohta mieleen... uusiksi sitten ,D (black out)
Terve hdc! Sinne nelosen (per viisi) tai kasin kastiin (per kypä) saisi jo aika yllättäviä nimiä isommin yrittämättä tai snobbailematta tai käänteiskikkailuun pyrkimättä.
Yksi mitä listalleni ajattelin, josta harvoin kuulee mainittavan, on John Miliuksen kestosuosikkini Villit vuodet (Big Wednesday, USA 1978). Briteistä ja Keski-Euroopasta löytäisi ainakin jatkoa, jos viime vuosikymmenten parhaat USA-filmit on kaluttu aika hyvin.
Kubrickin vanhat iskivät minuun, kun katsoin niitä hiljattain, mutta 2001:n jälkeen jättävät minutkin jotenkin kylmäksi.
Polga, kyllä se varmaan tulee, kerta on tuo kuuluisa tapaus. Ote voi olla vaikeahko,
The Spy Who Came In from the Cold, John le Carre
Terve Sedis! Mietin että pitäisikö kommentteihin kehaista joitakin, mistä listallasi erityisesti ilahduin, mutta ajattelin Waynen ja Garthin henkeen, että I'm not worthy. Kirjapuolesta en tietenkään kommentoi, kun menin niin uhoamaan.
En ole mitenkaan valtavaa kasaa leffoja IMDb:ssa arvostellut mutta piti sitten listata ne kasin kivat-muttei-huiput leffat.
Ja jos Sediksen veikkaus osui, en ole lukenut :)
Mielenkiintoinen lista oli sekin, joitakin sattui heti silmään sellaisia, jotka ovat sykäyttäneet, kuten molemmat Franksteinit, siis Morsian ja Junior, sekä Cry-Baby, jonka oheen lisäisin edeltäneen Hairsprayn.
Olen lukenut tuon Sediksen ehdotelman, mutta pitää tarkistaa vähän myöhemmin oliko se oikea vastaus.
Juu, Hairspray on tuttu filmi myos...ja ovathan nuo kaikki sellaisia leffoja etta en mina niita ikina mainitsisi kaikkien aikojen suosikkileffoikseni mutta suosittelisin silti lampimasti kaikille.
‘Worst Movies’ Mentioned on Our Nov. 21, 2008, Show:
Frankenstein Meets the Spacemonster (1965; Andy’s top pick)
The Flintstones (1994)
Toys (1992; Andy pick, seconded by a listener)
Silent Night, Deadly Night Part 2 (1987)
The Black Dahlia (2006; Frangry pick)
Tarzan, the Ape Man (1981)
Broken Arrow (1996)
The Postman (1997)
Hannah Takes the Stairs (2007; Andy pick, seconded by a listener)
Meet the Spartans (2008)
Waterworld (1995)
Dogma (1999)
Slap Shot 2: Breaking the Ice (2002)
Robin Hood: Prince of Thieves (1991)
Dracula (1992)
One Flew Over the Cukoo’s Nest (1975; won Oscar for Best Picture, Best Actor, Best Actress, Best Director, Best Adapted Screenplay)
Must Love Dogs (2005)
Congo (1995)
Darkness Falls (2003)
Beverly Hills Chihuahua (2008)
The Notebook (2004; but Frangry will not hear of it!)
Bad Lieutenant (1992)
Bad Ronald (1974)
The Exorcist II: The Heretic (1977)
Pulp Fiction (1994; one of Andy’s all-time favorites)
Yours, Mine and Ours (2005)
[Mr.] Bean (1997; Julie’s pick)
Zombie Strippers! (2008)
Finian’s Rainbow (1968)
The Descent (2005)
The Notebook (2004; Frangry will not hear of it again!)
Eraserhead (1977)
Sex and the City: The Movie (2008)
(http://shutupweirdo.tumblr.com)
Simmottis, olen noista nähnyt ehkä puolet, jos sitäkään. Pari suursuosikkia on mahtunut mukaan, tai ainakin Pulp. Sitten on tietoista huttua, Kevin Konstnärin patetiaa, outouksia malliin Toys ja Dogma, ei kai tuosta juonta löydä?
Listaamisen ikävä hankaluus on siinä, että miten ottaa huomioon muiden osumisen samoille apajille, jos haluaa jonkun myös lukevan listan. Ehkä hauskinta olisi keksiä itse listattavat elokuvat, niin voisi estoitta ruotia ja suitsutella.
Lähetä kommentti