24.5.2010

Applen takuu ei kata sutta ja sekundaa

Hiljaista ollut täällä, mutta ajattelin harjoittaa kansalaisjournalismia, koska sieppaa järeällä kädellä. Olen ollut niin sinisilmäinen, että kuvittelin takuun merkitsevän jonkinlaista vastuuta myydystä tuotteesta.

Tammikuussa kävin ostamassa uuden iMacin työkoneeksi, kun vanha oli aika uupunut. Vehkeessä on monenlaisia hyviäkin puolia, esimerkiksi käyttis miellyttää ja näyttö, mutta myös turhia hienouksia omaan käyttööni. Bluetoothilla toimivat näppis ja etenkin hiiri imuroivat turhan hanakasti pattereita, sillä taikahiiri jaksaa piipittää akkuparistoilla käytössäni alle kuukauden. Voisihan niitä ehkä jaksaa vaihdella, mutta tuo ryökäle kokee vaikeuksia luoda yhteyttä uusiksi vaihdon jälkeen.

Pieniä murheita, ei sinällään mainitsemisen arvoista, toisin kuin armoton hyppyytys, johon törmäsin näppiksen hajottua. Kolme ja puoli kuukautta olin toimentanut töitä ja alkanut pitää Apple keyboardin erilaisesta näppäintuntumasta, kun kesken nakutuksen D-nappi petti. Ensin se tuntui myötäävän oudosti, sitten session mittaan nousi puoliksi pystyyn, kun ilmeisesti painoin vähän reunalle. Noh, oletin saavani sen takaisin paikalleen, mutta kävi ilmi, että yksi kiinnikkeistä oli haljennut kahtia ja pala lähtenyt irti.

Rihkamavehkeiden kanssa tuollainen olisi jopa odotettua, mutta tässä tapauksessa oletin kyse olevan maanantaikappaleesta. Kiroilin sitä, että tuo sattui keskiviikkoiltana ennen helatorstaita, kun oli kiireellisiä töitä eikä uutta näppistä saisi helpolla ennen perjantaita. Hyväkäs luulin, että 12 kuukauden takuu kattaa tuollaisen vian, jos näppis pettää normihommissa alle neljän kuukauden käytön jälkeen.

Jos olisin tiennyt perjantaina takuurumbaa käynnistäessä, paljonko se syö aikaa ja hermoja – ja etenkin kuinka laiha on tulos – olisin suosiolla lähtenyt ostamaan jonkin muun firman kuin Applen näppistä. Nyt soittelin ostopaikkaan, seuraavaksi Applen tukeen ja sitten lähimpään huoltopaikkaan Mac People Storeen ennen kuin lähdin kiikuttamaan näppistä katsottavaksi. Se otettiin vastaan, luvattiin tarkistaa ja ilmoittaa alkuviikosta asian etenemisestä.

Urakkani oli kesken, yhä sinisilmäisenä kävin ostamassa tilalle vastaavan näppiksen mutta langallisena versiona. Olihan se kätevämpi jatkaa samanlaisella kuin totutella taas erilaiseen. Se kelpaisi minulle mainiosti, jos voisin luottaa sen kestävän käyttöä.

Maanantaina tuli tekstari, ettei takuu kata vikaa, laite on noudettavissa pois. Soittelin jälleen Applen tukeen, jossa siirrettiin vastaajalta toiselle 25 minuutin mittaisen puhelun aikana ja vastauksena oli, että huollossa oli löydetty merkkejä kovasta kohtelusta, johon vedottiin vian syynä. No, lähdin katsomaan huoltopaikkaan, oliko näppistä sillä välin kohdeltu rumasti todisteeksi. Sen verran väitteessä oli siteeksi totuutta, että A-napissa näkyi naarmuuntumista, mutten käsitä millä ilveellä voisi konstruoida tilanteen, että se olisi liittynyt D:n irtoamiseen kiinnikkeistään, kun A oli pysynyt kiinni ja välissä myös S oli ehjä.

Tilanne on siis umpikuja mallia juupas eipäs. Itse tiedän vehkeen hajonneen tavallisessa käytössä, pulja väittää vian johtuvan käyttäjän virheestä. Soittelin vielä uudestaan Applen eri portaisiin, jos jostain löytäisi järjen äänen. Kyse ei ollut enää siitä muutaman kympin romusta, jonka jätin huoltopaikkaan, koska rikkinäisenä en tee sillä mitään. Eri tahoilla tulee nyökyttelyä tai myöntelyä, että pitäisihän näppiksen kirjoittamista kestää pitempään, huoltopaikan sällitkin ihmettelivät väitettä, ettei mene takuun piikkiin. Kukaan ei ottanut vastuuta päätöksestä, mutta kun tällainen päätös oli tehty, sille ei kuulemma voi enää mitään.

Olen sitä mieltä, että jos "12 kk:n takuu" ei kata tuollaista vikaa, en todellakaan aio luottaa vastedes Applen tuotteisiin saati takuisiin. Otti niin lujasti pattiin, että pidin kansalaisvelvollisuutena raportoida kohtelusta, jota pidin tökerönä ja vääränä. Jos arvon virmaa ei kiinnostanut käyttäjän murhe, vaan linjana on pompotella parhaan mukaan, tulkoon se purettua ensin tänne.

Minähän en pysty kovin helposti todistamaan, että vika aiheutui normaalista käytöstä, kun en nakutussessioitani ole kuvannut, eli olisi ajanhukkaa tapella tuosta yhdestä kapineesta. Sen sijaan saamani kohtelu vei pulman periaatteelliselle tasolle. Jos takuusta pitää luistella tuollaisen vian kohdalla, viite on vahva, että tuote on käyttöä kestämätöntä rihkamaa, joka on edullisempaa korvata uudella kuin pitää käyttökunnossa edes takuuajan vertaa – tässä tapauksessa edes alle kolmasosaa takuuajasta.

Pakkohan tästä on vielä virallinenkin valitus tehdä, ihan siinä hengessä, että jos tällaisia kertyy jatkuvasti, joutuu kai tuosta asiakkaan halveksunnasta joskus vastaamaan tavalla tai toisella. Paskan myivät.

31 kommenttia:

SusuPetal kirjoitti...

Paskan myivät.

Paska juttu. Minkähänlainen on näppiksen kovakourainen käyttely? Harva varmaan heittää sitä seinään tai hyppii sen päälle.

Niin idiootti ei kait sentään kukaan ole.

Armoton riesa, kun tappelee tuollaisesta asiasta.

Varapygmi kirjoitti...

Kornia hommaa, mutta jäi niin monityydyttämätön olo, että jotain pitää tehdä, jotta on kevyempi siirtyä eteenpäin eri puljan tuotteisiin. Jenkkilässä käyttävät sanaa 'closure'.

Nykyinen linja taitaa olla se, että tuote menisi vaihtoon mahdollisimman tiheään, mutta saisi se silti takuuajan kestää tai vastuu saisi edes olla sen aikaa tuotteen tekijällä.

Polgara kirjoitti...

Tosi kovakouraista... oma vika. No, lohduksi kerron, että edellisestä DELLin näppiksestä KULUIVAT muutamat kirjaimet pois alle 3 kk:ssa - työkäytössä siis. Eivätkä myöntäneet valmistusvirhettä, vaikka tapauksia oli useampi. Eli uudet vain ostoon - vaadin, ettei DELLiä ainakaan. Paskat myivät, iso kauppa heille, iso ketutus meille jne.

Varapygmi kirjoitti...

Joopa joo, jatkuvan kasvun markkina vaatii, että sitä romua pitää tuottaa kiihtyvällä tahdilla. Onko missään jäljellä sitä, että asiakastakin hitusen arvostetaan?

Applen aikaisempi näppis oli kestävä ja pestävä, meni useampi vuosi kuluttaa sitä mun käytöllä vaihtokuntoon. Varmaan sitten harkitusti tekivät romun lisätäkseen myyntiä.

Ostin viime syksynä Logitechin halvan perusvehkeen, joka Macillekin käy, mutta siinä oli samaa vikaa josta sanoit, että puolen vuoden käytöllä kirjainmerkit hiipuivat. Sitä voi sentään silti käyttää, toisin kuin tuota valituksen aihetta, jota ei kuulemma voi korjata kohtuukuluin.

Toinen pulma on, että näppäinoikoteiden kanssa tuli muutoksia näppistä vaihtaessa eri puljan tuotteeseen, mutta pitää vaan totutella taas.

Anonyymi kirjoitti...

Applehan in ihQtuote. Ei sen laadukas tarvitse olla, että saa uskovaislaumalle myytyä..

Pistä vaan kuluttajavalituslautakunnan kautta. Tai uhkaa ensin sillä, jotta ei tule yllätyksenä.

Mutta siis tuonhan pitäisi mennä ihan kuluttajansuojalain mukaan, joten käsittääkseni kaupan pitäisi ottaa vaihtaa se ilman muuta.

Toki jos ostit netistä niin mitään ei kai ole tehtävissä.

Varapygmi kirjoitti...

Jälkikirjoitus: löytyihän sitä järjen ääntäkin sitten, kun kävin Tampereen toisessa valtuutetussa huollossa Varimportissa. Kuuntelivat tiivistetyn valituksen, katsoivat näppistä, huoltoherra vei sen takahuoneeseen ja toi vähän päästä toimivana takaisin.

Vaihtoi D-napin hajonneen paikalle, käytetyn mutta ehjän. Rivakkaa ja fiksua toimintaa, eikä sitä pitäisi joutua peräämään tuntikausien ajan eri tahoilta ilman että kukaan suostuu muuta kuin luistelemaan vastuusta.

Onpahan nyt varanäppis hätätilanteisiin. Ketutus jäi silti juoksutuksesta.

SusuPetal kirjoitti...

Huhuu! Oletko kokonaan kadonnut naamakirjaan vai missä oikein lymyilet!
Päivityksiä!

Anonyymi kirjoitti...

Hoplaa, viisi kuukautta näkyy menneen välissä.

Tuumailin hiljattain jotain aihiota polkaksi, mutta ei siitä näytä valmista tulleen. Kiirettä pitänyt, ja tosiaan on Fakebook vienyt päähän pälkähtäneet tyhmyydet tiivistetyssä muodossa.

t. Varapygmi
(milläs tuon Google-tilin tunnarit taas muistaisi?)

Buy Valium Online kirjoitti...

I have no words to appreciate this post ..... I'm really impressed with this post .... the person who created this post was a big thank you man .. for sharing with us.

Organic Vitamins kirjoitti...

I have read a few of the articles on your website now, and I really like your style of blogging. I added it to my favorites blog site list and will be checking back soon. Please check out my site as well and let me know what you think.

energy supplements kirjoitti...

This is a nice blog. Good clean UI and nice informative blog. I will be coming back soon, Thanks for posting some great ideas.

Online auto insurance quotes kirjoitti...

Great improvement to the organization is strengthening. raise the level of compliance with the progress the organization.

buy percocet online kirjoitti...

Very good customer service, prompt delivery (lol...prompt for coming from so far away!), and good products. I recommend this company to my friends all the time. is a godsend to those of us without medical insurance.

buy adderall online kirjoitti...

Wow!! What a great writing, really I appreciate such kind of topics. It will be very helpful for us. Waiting for more articles, blogs like this. I’m going bookmark your blog for future reference. Thanks a lot for sharing this. 

the best seo company kirjoitti...

I'm still learning from you, but I try to reach my goals. Since then enjoy reading all the information that appears on your blog.Keep come. Loved it!

Buy Medicine kirjoitti...

Cuando usted decide en medicine las farmacias en linea, es importantecomprar solo en farmacias con licencia en su estado, asi como tenertiempo para buscar informacion de la compania adecuada.

buy codeine online kirjoitti...

I admire The Valuable information you offer in your articles. I Will bookmark your blog and keep checking it.
Thanks for posting!

buy xanax online kirjoitti...

Thanks for your post, I like this post very much.

Anonyymi kirjoitti...

Our highly trained technicians are focused on first class service in the Melbourne, No need to get screwed up we are here to help you.
Computer Repair Melbourne

Car Locksmith kirjoitti...

With the many blogs which I have encountered, I never expected to see a very beautiful post online..After reading this one, I felt so lucky to see its content..-)

buy vicodin online kirjoitti...

Thank you for sharing so great thing to us. I definitely enjoying every little bit of it I have you bookmarked to check out new stuff you post nice post, thanks for sharing.

laptop screen repair melbourne kirjoitti...

Hey its been really a very good and informative post to read on. I will keep these points in my mind from now onwards, hope will not commit mistakes

Computer repairs melbourne kirjoitti...

I can not stop reading this. And 'so fresh, so full of information, I do not know. I'm glad that people actually write the smart way to show the different sides of him.

Tubal Reversal kirjoitti...

You made some good points there. I did a search on the matter and found the majority of people will consent with your blog.

home intercom kirjoitti...

As usual i am searching some useful information, immediately i found this post and gain some useful information great work such a great brain to use.

John kim kirjoitti...

I just got to this amazing site not long ago. I was actually captured with the piece of resources you have got here. Big thumbs up for making such wonderful blog page!

moving companies washington 

locksmith in Brooklyn kirjoitti...

The way you explained it is really awesome and makes everyone to read till the end. Keep posting..

jhon paul kirjoitti...

Hello. Thanks for this info, this will help a lot of people to make their decisions in easy way i really appreciate it and i wana read and increase my knowledge more.

send gifts to Pakistan

Paxil Lawsuits kirjoitti...

I am operating with Associate in Nursing
Internet selling company
and this very value reading on behalf of me several things i failed to grasp before. i might be your frequent traveler.

Mirena Lawsuits kirjoitti...

It's glorious to visualize a diary page of this glorious. i might discovered lots of recent factors. Thank you.

James Deighan kirjoitti...

It's really appreciable message for everybody thanks for sharing this information.When looking for a locksmith in Atlanta, GA, you want to find somebody who is professional and affordable. Our Reliable Locksmith in Atlanta understands that we need to be mobile so that we will respond quickly to any situation. If you are looking for an Atlanta locksmith 24 hour, call us now at (404) 445-0200 and the closest technician we will dispatched to your locations immediately.


locksmith atlanta
locksmith in atlanta
atlanta locksmith
locksmith services in atlanta
car locksmith atlanta